Koniec z reklamami chwilówek w Google!

9 sierpnia 2016

W lipcu Google zamierza wprowadzić zmiany w reklamach AdWords. Nowa polityka ma dotyczyć przede wszystkim firm pożyczkowych oferujących chwilówki z okresem spłaty krótszym niż 60 dni. Czy zmiany te oznaczają koniec reklam szybkich pożyczek w Google?

Zmiany w Google ogłosił na blogu David Graff, dyrektor odpowiedzialny za Global Product Policy. Decyzja firmy o zakazie wyświetlania na platformie reklam dotyczących chwilówek jest tłumaczona tym, iż celem reklamy jest zaznajamianie ludzi z produktami interesującymi i użytecznymi, a nie szkodliwymi i wprowadzającymi konsumentów w błąd.

Nadmierne obciążenia finansowe

Od 13 lipca 2016 roku Google na swoich platformach nie będzie dopuszczać do promowania produktów finansowych o okresie spłaty krótszym niż 60 dni. W Stanach Zjednoczonych zakaz reklamy ma dotyczyć pożyczek, których rzeczywista roczna stopa procentowa przekracza 36%. Po dokonaniu analiz przez Google okazało się, że produkty takie mogą prowadzić do nadmiernego obciążenia finansowego konsumenta oraz wysokiego odsetka niespłaconych zobowiązań. Po podsumowaniu wyników tych badań platforma zdecydowała się na aktualizację swojej polityki w skali globalnej.

Co będzie można reklamować w AdWords?

Wprowadzone w Google zmiany mają na celu ochronę użytkowników korzystających z platformy internetowej przed potencjalnie szkodliwymi i obciążającymi produktami kredytowymi. Zakaz reklamy nie będzie dotyczył firm oferujących kredyty hipoteczne, samochodowe, edukacyjne, a także odnawialne linie debetowe i karty kredytowe. Google potwierdza, że nowa polityka ma obowiązywać także w Polsce.

Wizerunek kosztem korzyści finansowych?

Decyzja platformy Google wzbudza sporo kontrowersji na całym świecie – także w Polsce. Obecnie obowiązujące zasady w sieci AdWords zakazują reklam m.in. używek i produktów podrabianych. Wprowadzając dodatkowe zakazy, Google zyska na wizerunku poprzez postawienie na dobro konsumenta. Platforma straci jednak biznesowo z tego względu, iż „pożyczka” i „chwilówka” stanowią najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe w systemie AdWords. Według raportu firmy Adequate, sugerowana stawka dla reklamodawcy za kliknięcie w hasło „chwilówka” wynosi ponad 21 zł, natomiast przy słowie „pożyczka’ jest to 17 zł.

Czy Google dyskryminuje firmy pożyczkowe?

Kolejnym problemem firmy Google mogą okazać się same firmy pożyczkowe, które działają zgodnie z prawem i zakaz reklam mogą potraktować jako dyskryminację. Zmiany wprowadzone przez platformę AdWords uderzą także w finansową stronę instytucji pozabankowych, tym bardziej że większość z nich prowadzi swoją działalność wyłącznie poprzez Internet.